Musico perfetto. Gioseffo Zarlino (1517-1590). Il suo tempo, la sua opera, la sua influenza

Institutions 0


Macro area
Arts, Recreation and Music


Category
Event


From November 29, 2017 to December 01, 2017


Keywords
zarlino


See Website

Musico perfetto. Gioseffo Z... Institutions

Abstract

Nel quinto centenario della nascita (1517-2017)

DEPLIANT Convegno Fondazione Levi

Prima sessione
Zarlino. Vita e interessi

Jonathan Pradella (Venezia)
La vita di Zarlino dalle fonti d’archivio veneziane

Samuel J. Brannon (Richmond, Virginia)
New Light on Zarlino’s involvement with the Venetian book trade

Tina Matarrese (Università di Ferrara)
Il Trattato della Patientia come pedagogia di vita spirituale ed esempio di scrittura edificante

Marco Bizzarini (Università di Padova)
Il musico Zarlino e l’astronomia

Philippe Canguilhem (University of Toulouse)
Between antichi and moderni. Zarlino as pupil, classmate, and teacher

Marco Gozzi (Università di Trento)
La prassi del canto cristiano liturgico nel Cinquecento veneto

Seconda sessione
Zarlino. Composizione e teoria

Cristle Collins Judd (SLC, New York)
Jessie Ann Owens (UCDavis, Usa)
Zarlino, De Rore and composing “in the modes”

Antonio Chemotti (PAN, Warszawa)
Katelijne Schiltz (Regensburg University)
Zarlino’s Lectiones pro mortuis: liturgy, context, analysis

Dorit Tanay (University of Tel Aviv)
Sine notes on Zarlino’s Dimostrationi Harmoniche

Jacomien Prins (University of Warwick)
Revisiting Zarlino’s Theories
of world harmony and musical expression

Frans Wiering (Utrecht University)
Interacting with Zarlino: a critical inspection
of the digital editions of his treatises

Terza sessione
Zarlino. L’estetica

Timothy R. McKinney (Baylor University, Waco)
Zarlino’s aesthetics

Paolo Cecchi (Università di Bologna)
Musica e parola in Zarlino: le fonti letterarie e musicali d’ambiente veneto

Paola Besutti (Università di Teramo)
Il ‘non so che’ in Zarlino

Terza sessione
Zarlino. La ricezione in Europa

Antonio Delfino (Università di Pavia-Cremona)
Il Compendio della musica di Orazio Tigrini tra precetti zarliniani e prassi compositiva

Michael Zink (Scuola Universitaria di Musica, Lugano)
La ricezione di Zarlino nella trattatistica italiana del Seicento

Guido Mambella (Università di Bologna)
Rameau vs Zarlino: fondamento matematico o basso fondamentale?

Théodora Psychoyou (Paris-Sorbonne Uniersity, Paris)
The reception of Zarlino’s Istitutioni Harmoniche
in Seventeenth century French music theory

Isabelle His (University of Poitiers)
The twelve modes in France in the early seventeenth century:
‘selon Zarlin’ or ‘selon Claudin’?

Bonnie Blackburn (University of Oxford)
The reception of Zarlino in English music theory

Joachim Steinheuer (Heidelberg University)
Music theory and compositional practice
in Heinrich Schütz and his circle.
The writings of Christoph Bernhard

Matthias Schneider (University of Greifswald)
Zarlino’s Istitutioni, Sweelinck’s Compositional Rules, and northern German organ music after 1600:
Jacob Praetorius and Berendt Petri

Katarzyna Korpanty (PNA, Warszawa)
The reception of Zarlino’s theory about the relation
music-word in Central Europe

gabriella.traviglia@unive.it / info@venezia86.it